Door

Consument blijft trouw aan hypotheekadviseur

1138572_29029754Het provisieverbod voor complexe financiële producten heeft nauwelijks gezorgd voor meer ‘doe-het-zelvers’ onder hypotheekafsluiters. De meeste consumenten sluiten hun hypotheek nog steeds af via een zelfstandig adviseur, op afstand gevolg door banken en hypotheekketens. Het lijkt er wel op dat de consument zich door het provisieverbod actiever opstelt. Zo blijkt uit consumentenonderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Minder dan twee procent van de consumenten sluit zonder advies een hypotheek af. Onafhankelijk adviseurs hebben 60 procent van de hypotheekmarkt. Voor banken is dat ongeveer een derde. Van de adviseurs zijn hypotheekwinkels goed voor iets meer dan een vijfde van alle gesloten hypotheken. Zelfstandig adviseurs bemiddelen bij bijna 40 procent van alle hypotheken.

Goed hypotheekadvies
“Het is goed dat consumenten de keuze hebben om op verschillende manieren een hypotheek af te sluiten. Tegelijkertijd is het zelfstandig afsluiten van een hypotheek alleen voor consumenten met veel verstand van zaken aan te raden. Een verkeerde keuze kan je immers op de lange termijn geld kosten. Aan goed financieel advies hangt een prijskaartje, maar het kan je op de langere termijn meer geld opleveren dan het heeft gekost. Bijvoorbeeld omdat je een lager rentetarief krijgt of minder snel geconfronteerd wordt met teleurstellingen”, stelt Michiel Denkers, hoofd toezicht bij de AFM.

Actievere consument
Hypotheekafsluiters trekken gemiddeld 5,8 uur aan gesprekken uit met adviseurs voor een juiste keuze van het soort hypotheek en de aanbieder. In een meting door de AFM van een jaar geleden was dit bijna een uur meer. Naast adviesgesprekken besteden hypotheeksluiters gemiddeld 6,6 uur aan het zelf zoeken naar informatie om een juiste keuze te kunnen maken voor de soort hypotheek en de aanbieder. In twee voorgaande metingen van de AFM was dit ruim vijf uur.

Goedkoper advies
De meeste adviseurs rekenen een vast bedrag voor hypotheekadvies. Het gemiddelde bedrag dat respondenten vermelden, is 20 procent gedaald van 2166 euro naar 1749 euro ten opzichte van de vorige meting van de periode november 2012 – april 2013.

“Je moet je als consument niet blindstaren op de prijs, want de kwaliteit van het advies is doorslaggevend. Maar deze prijsdaling door toegenomen concurrentie is natuurlijk goed nieuws voor de consument’’, aldus Denkers.

Onderhandelen
Van de hypotheekafsluiters onderhandelt bijna 30 procent over de prijs van het advies. Dit was in 2011 en begin 2012 nog 20 procent. De AFM concludeert dat verdere duidelijkheid over de kosten van advies voor een actievere rol door meer onderhandelen van de consument zorgt.

Keuze voor één hypotheekadviseur
Zes op de tien hypotheeksluiters laten zich door één adviseur adviseren. Drie op de tien oriënteren zich bij meerdere hypotheekadviseurs, maar betalen uiteindelijk maar één adviseur voor daadwerkelijk advies. Negen procent doet een beroep op meerdere adviseurs en betaalt deze ook. Een oriënterend gesprek is vaak kosteloos mogelijk. Consumenten die hun huis verbouwen of de hypotheek oversluiten, beperken zich relatief vaak tot één adviseur.

Bron: AFM