Door

Tips voor het werken op kantoor na corona

Vanaf eind juni is door de afname van de besmettingen met corona het overheidsadvies vervallen om thuis te werken. Je kunt me een gerust hart weer naar kantoor zolang je daar maar op 1,5 meter afstand van elkaar kunt werken. In aanvulling daarop geldt het advies aan werknemers om maximaal 50 procent van hun werktijd op kantoor te zijn. Hoe kunnen werkgevers en werknemers dit succesvol aanpakken?

Al enige tijd werken werknemers al steeds meer vanaf kantoor. Werkgevers doen er goed aan een duidelijk en transparant plan te maken dat het op 1,5 meter op kantoor werken goed regelt. Zo zien werknemers dat hun veiligheid en gezondheid voorop staat.

werken kantoor corona

Roulerende teams

Een oplossing voor het vanwege corona werken op afstand met een kantoorbezetting van maximaal 50 procent zijn roulerende teams. Deze kunnen op verschillende dagen naar kantoor komen. Blijf je liever thuis werken, omdat je dat veiliger vindt. dan doe je er goed aan dit duidelijk te bespreken met je leidinggevende.

Flexibele werktijden vanwege openbaar vervoer

Mensen die met het openbaar vervoer (ov) reizen, kunnen in de spits met meer drukte in trein of bus te maken krijgen. Flexibele werktijden helpen om dit op te vangen. Werknemers hoeven dan niet tijdens de spits naar of vanaf hun werk te reizen. Reis je veel met het ov en heeft je werkgever geen flexibele werktijden mogelijk gemaakt, dan doe je er goed aan om hierom te verzoeken. Verwijs hierbij naar het gezondheidsrisico dat je loopt.

Maximumaantal medewerkers kantoor

Je werkgever kan er met het verwijderen van een deel van de bureaus of werkplekken voor zorgen dat het gemakkelijker is om de 1,5 meter afstand te waarborgen. Ook kan hij een maximum vaststellen aan het aantal mensen dat in een bepaalde (vergader)ruimte mag zitten. Verder blijven stickers handig voor het aangeven van looprichtingen. Daarnaast is het belangrijk dat er regelmatig grondig wordt schoongemaakt en dat werknemers hun bureau schoon houden. Ook het regelmatig handen wassen blijft belangrijk. Worden deze maatregelen te weinig toegepast op kantoor dan is het verstandig om dit aan de orde te stellen tijdens werkoverleg.

Hybride werken kantoor en thuis

Het kan goed zijn dat je werkgever voor de lange termijn kiest voor een permanente situatie van hybride werken. Dat wil zeggen dat werknemers deels op kantoor en deels op andere plekken, waaronder thuis, werken. Hierbij horen vragen als:

  • Zijn er vaste dagen waarop het team op kantoor komt?
  • Mag jij als werknemer zelf kiezen op welke dagen je op kantoor bent?
  • Blijf je grotendeels vanuit huis werken? en
  • Hoe worden digitaal en persoonlijk overleg op elkaar afgestemd?
  • Hoe komen de kantoorinrichting en thuiswerkplek er uit te zien?

Denk hier tijdig over na, zodat je weet wat je moet aangeven als je werkgever met plannen hiervoor komt.  

Bron: Robert Walters