Door

Nieuw platform zet recruiter buitenspel

online platform vervangt werving

Het nieuwe wervingsplatform Karreer.com betaalt niet langer de recruiter maar de kandidaat voor een baan. Volgens de start-up betekent dit rechtvaardigheid op de wervingsmarkt.

“De bedragen die omgaan in de recruitmentwereld zijn bizar. De enige mensen die hier beter van worden, zijn recruiters zelf”, stelt medeoprichter en CEO Björn Berg-Andersen. “Professionals worden lastiggevallen en over hun ruggen wordt het grote geld verdiend. En dan hebben we het nog niet eens over de enorme bedragen die bedrijven kwijt zijn aan een plaatsing. Wij vonden het tijd om de boel om te draaien: bij Karreer krijgt de professional zelf betaald zodra deze benaderd wordt door een bedrijf.”

Kunstmatige intelligentie

Karreer.com is een online-recruitmentplatform waarbij professionals met kunstmatige intelligentie en machine learning aan bedrijven worden gekoppeld. Hierbij is aandacht voor de match tussen werkgever, team en werknemer. De professionals blijven daarbij zo lang anoniem als ze zelf willen en kunnen geld verdienen aan hun profiel. Momenteel gebruiken vijftien bedrijven en 5000 professionals het platform.

Betaald swipen

Een professional moet zich eerst inschrijven op Karreer.com. Via ‘swipen’ in de ‘Karreer game’ bouwt hij (of zij) een persoonlijk profiel op. Dit kan hij ook zelf bekijken. Met vooral ‘persoonlijkheid’ wordt de professional met bedrijven gematcht door het Karreer-algoritme. Hierbij krijgen bedrijven anonieme profielen van de professionals te zien. Als het bedrijf een professional wil benaderen, krijgt deze gelijk 40 euro op zijn account bijgeschreven. Vervolgens besluit de professional of het bedrijf hem mag benaderen. Bij ja krijgt hij 50 euro extra. In totaal krijgt de professional zelfs 200 euro wanneer het bedrijf hem of haar uitnodigt voor een sollicitatiegesprek of intake binnen een bepaalde periode. “Met een redelijk gevuld en uniek profiel (bijvoorbeeld JAVA developer) is al snel 1000 euro per maand bij te verdienen voor de latent werkzoekende”, aldus medeoprichter en CTO Schelte Meinsma. Zo komen recruiters volgens Karreer.com buitenspel te staan.

Geen spam voor professionals

Volgens Meinsma biedt het platform twee voordelen voor professionals ten opzichte van de traditionele recruitmentindustrie. “Ten eerste worden er gerichte matches aangeboden. Dit voelt goed: het systeem leert je steeds beter kennen en komt met bedrijven die goed bij jou als professional passen. Ten tweede wordt hiermee het gevoel van ‘gespam’ teruggedrongen: bedrijven benaderen je alleen bij oprechte interesse en als je benaderd wordt krijg je direct geld op je rekening bijgeschreven.”

Micropayments

Bedrijven betalen aan Karreer.com een fee van gemiddeld 10.000 euro”, licht Meinsma het verdienmodel toe. “Met deze fee kunnen zij micropayments doen aan de professionals op Karreer.com en ze selecteren of uitnodigen voor een gesprek.” Van de betaling aan Karreer.com keert de start-up volgens Meinsma ongeveer 66 procent uit aan de professionals door middel van kleine betalingen. “Voor misbruikers hebben we een gele kaart systeem met readyness monitoring zodat een structurele nee zal leiden tot slechtere matchings”, waarschuwt Meinsma.