Door

Bezorgde consumenten remmen economisch herstel af tijdens coronacrisis

Ruim twee derde (69%) van de consumenten wereldwijd blijft bezorgd over de coronacrisis. Dat percentage is in Nederland met 55% aanzienlijk lager. Toch gaat het nog steeds om meer dan de helft van de Nederlandse consumenten. Uit onderzoek van Kantar komt een interessante onderverdeling van consumenten naar bezorgdheid over de coronacrisis naar voren.

Consumenten blijven zich zorgen maken over de COVID-19-pandemie en hun eigen fysieke welzijn. Ze durven door de coronacrisis nog niet te consumeren zoals ze dat gewend waren, wat een grote rem zet op het economisch herstel. Dat blijkt uit wave 6 van de COVID-19 Barometer van onderzoeksbureau Kantar.

Coronacrisis en consumenten

Een kleine helft (46%) van de mensen wereldwijd en ruim een derde (34%) van de Nederlanders denkt dat het nog wel even duurt voor ze hun ‘oude’ consumentengedrag weer kunnen oppakken. Ze zijn nog te bezorgd over hun eigen veiligheid en die van hun dierbaren. Slechts een kwart van alle consumenten denkt dat ze direct weer op de oude manier gaan winkelen als de coronaregels zijn opgeheven. Dat is in Nederland 36%. De belangrijkste reden dat Nederlanders niet weer op korte termijn willen gaan shoppen voor kleding etc. is overigens het besparen van geld (28%).

Negatieve winkelervaringen

De manier waarop Nederlanders winkelen is wel drastisch veranderd door de coronamaatregelen. Voor sommigen is ‘funshopping’ even geen fun meer, omdat winkelen momenteel juist irritatie en ongemak oproept. Negatieve winkelervaringen, waaronder mensen die geen afstand houden, zorgen dat veel Nederlandse consumenten het winkelen uitstellen. Ze gaan er volgens Kantar alleen op uit voor echt noodzakelijke producten of zoeken hun heil meer in online-shopping.

Consumentensegmenten

Kantar gaat in zijn onderzoek uit van zes verschillende consumentensegmenten. Het gaat om:

  1. Ostriches (12% van de consumenten wereldwijd, en 16% van de Nederlanders): ‘Ik snap die ophef rondom corona gewoonweg niet. En het kan me ook niet zoveel schelen.’
  2. Que Seras (wereldwijd: 22%, Nederland: 32% (‘whatever will be, will be…) ‘Ik denk dat al die coronaregels een beetje overdreven zijn.’
  3. Hibernators (12%, NL: 18%): ‘Ik accepteer de situatie zoals-ie is en hoef er niet telkens nieuwsupdates over te ontvangen.’
  4. Good Citizens (22%, NL 16%): ‘Ik wil geïnformeerd worden over de situatie omtrent corona en vind dat we ons allemaal aan de coronaregels moeten houden.’
  5. Distressed Dreamers (18%, NL: 13%). Ik maak me echt zorgen over mijn gezondheid en mijn financiële situatie, maar heb er vertrouwen in dat het allemaal weer beter zal worden.’
  6. Precarious Worriers (13%, NL: 4%): ‘Ik vind het coronavirus heel erg eng, ik zou willen dat de overheid meer deed.’

Verschillen tussen generaties

In Nederland zijn er opvallend veel ‘Que Seras’ en opvallend weinig ‘Precarious Worriers’. Wel ziet Kantar grote verschillen tussen generaties. In Nederland is er binnen Gen Z (18 tot en met 24 jaar) een relatief grote groep Que Seras (37%). Ook vinden behoorlijk wat millennials de ophef rondom corona maar een beetje overdreven (Ostriches). Daarnaast zijn er volgens Kantar grote verschillen tussen mannen en vrouwen. Zo bestaat in Nederland de groep Hibernators bijvoorbeeld voor 60% uit vrouwen en de groep Ostriches juist voor 63% uit mannen. De ‘Struisvogels’ omvatten dus vooral mannen en/of millenials.

Op vakantie

Door de coronacrisis hebben consumenten hun plannen aangepast. Dat heeft uiteenlopende gevolgen voor de verschillende sectoren. De ene sector herstelt waarschijnlijk een stuk sneller dan de andere. Nederlanders staan nog niet te trappelen om op korte termijn naar het buitenland op vakantie te gaan. Dat wil maar 10% zo snel mogelijk. De respondenten doen dit vooral niet omdat het onveilig voelt voor henzelf (26%), maar ook omdat ze het onverantwoordelijk vinden (17%). Wel zegt 45% van de Nederlanders dat ze binnen zes maanden wel weer naar het buitenland willen reizen als er geen beperkende overheidsmaatregelen meer gelden.

Staycation

Vanwege de onzekerheid over binnenlandse en buitenlandse reismogelijkheden, meldde 31% van alle consumenten en 26,5% van de Nederlanders aan deze zomer te kiezen voor een ‘staycation’. De sectoren die hierop kunnen inspelen zijn in het voordeel.

Alternatief voor kantoor

Verder willen veel Nederlanders nog niet terug naar kantoor op korte termijn. Van hen wil 32% nog niet op kantoor werken om veiligheidsredenen en 26% omdat ze een beter alternatief hebben gevonden. Nederland is daarin uniek. Wereldwijd stelt slechts 10% een beter alternatief te hebben gevonden voor het kantoorwerk.

Ben jij benieuwd welke van de hiervoor genoemde consumentensegmenten het beste bij jou past? Dan kan je op de site van Kantar een korte vragenlijst invullen.

Bron: Kantar