Door

Millennials zijn ‘zelfredzaam’ en willen ‘impact’ hebben

managers en millennials
Rob Steur

Het managen van millennials – de generatie geboren tussen 1980 en 2000 – vraagt om een andere aanpak dan het aansturen van eerdere generaties. Hoewel je millennials zeker niet over één kam moet scheren, hebben zij vaak andere carrièrewensen en -verwachtingen dan eerdere generaties. Om het beste te halen uit deze groep professionals, doen managers er goed aan om hun leiderschapsstijl nog eens onder de loep te nemen.

Millennials spreken zich meer uit

Anders dan babyboomers, van wie velen zelfs wanneer ze ontevreden zijn over hun baan niet snel ontslag nemen, durven millennials best eisen te stellen aan hun werkgever. Maar pas op. “Hoewel millenials vaak niet aarzelen om ontslag te nemen bij ontevredenheid, betekent dit niet dat ze niet loyaal zijn”, zegt Rob Steur. Hij is senior-recruitmentmanager bij werving- en selectiebureau Robert Walters. “Ik zie vooral dat deze groep gewoon meer durft uit te spreken over wat ze willen. Dit biedt organisaties juist de kans om over deze wensen in gesprek te gaan.”

Transparante doorgroei- en opleidingsmogelijkheden

Flexibele uren en de mogelijkheid om thuis te werken zijn veelgevraagde voorwaarden, maar ook uitdagend en intellectueel stimulerend werk staat bovenaan het lijstje van millennials. Daarnaast houden ze van transparantie rondom doorgroei- en opleidingsmogelijkheden, zodat ze precies weten waar ze naartoe werken. 

Ruimte voor zelfstandigheid

“De nieuwe generatie professionals is zelfredzaam en wil impact maken”, vertelt Steur. Aangezien ze vrijheid en zelfstandigheid enorm belangrijk vinden, is het volgens hem geen goed idee om hen de wet voor te schrijven. Voorkom micro-managing, en zoek taken waarover je hen eindverantwoordelijkheid kunt geven. Steur: “Door millennials al direct zelfstandig beslissingen te laten nemen leren ze het belang van het overwegen van verschillende opties, het evalueren van risico’s en het nadenken over de gevolgen die hun beslissingen hebben. Zo bereid je ze geleidelijk voor op een leidinggevende functie.”

Sociale betrokkenheid

Millennials willen niet alleen graag impact hebben op de organisatie waarin zij werken, maar ook op de samenleving. Als manager kun je gebruik maken van deze betrokkenheid. Vraag jonge professionals bijvoorbeeld om bij te dragen aan corporate-social-responsibilityprojecten, zoals een fundraiser. “Hun enthousiasme zal helpen anderen aan boord te krijgen voor deze initiatieven en de teamspirit te verbeteren. Een ander voordeel is dat de impact van deze projecten vaak duidelijk meetbaar is, wat millennials prettig vinden”, merkt Steur op.

Omgekeerde mentorprogramma’s

Millennials zijn opgegroeid in een wereld vol technologie, en zijn waarschijnlijk handiger in het gebruik ervan dan hun manager. Maak gebruik van hun expertise door omgekeerde mentorprogramma’s op te zetten. Hierbij leren oudere werknemers van de technologische vaardigheden van millennials. “Neem ook de tijd om samen te sparren over vraagstukken waar jij als leidinggevende tegenaan loopt. Organiseer bijvoorbeeld een interne wedstrijd waarin je teamleden vraagt om ideeën aan te dragen voor verbeterprocessen”, raadt Steur aan. “Zo profiteer je niet alleen van hun – mogelijk verrassende – ideeën, maar laat je ook zien dat je hun mening waardeert.”

Zachte vaardigheden

Steur stipt aan dat millennials vaak ongeduldig zijn. “Hoewel dit als een nadeel gezien kan worden, kan ongeduld ook een voordeel zijn op de werkvloer. Het zorgt er namelijk voor dat jonge professionals nieuwe plannen snel tot uitvoer brengen, en efficiënt en taakgericht te werk gaan.”

Jonge professionals staan te popelen om zichzelf te ontwikkelen en nieuwe dingen te leren. Ze willen niet jaren toewerken naar een mogelijke promotie, maar willen snel het resultaat zien van hun acties. Aangezien met name de jongere groep millennials – geboren in de jaren negentig – nog weinig werkervaring heeft, kan het moeilijk zijn om hen op waarde te schatten. Juist bij het aannemen van een startende werknemer is het daarom belangrijk om de focus te leggen op zachte vaardigheden. Steur: “Kijk of iemand goed in het team past, gedreven is, en bereid is om zich voor langere tijd aan de organisatie te binden. Als je maar graag genoeg wilt, zijn harde vaardigheden altijd aan te leren.”

Trainingen millennials en nieuwe werkzaamheden

Millennials zijn intrinsiek gemotiveerd en willen graag het beste uit zichzelf halen. Dit maakt dat zij altijd openstaan voor feedback en serieus met hun verbeterpunten aan de slag gaan. Maak gebruik van deze behoefte aan ontwikkeling door hen trainingen en nieuwe werkzaamheden te bieden. “Om te zorgen dat je – ook op een junior functie – genoeg uitdaging en afwisseling kunt bieden, is het een goed idee om ze een rol te geven in tijdelijke projecten. Zorg daarnaast dat je blijft communiceren en transparant bent over de doorgroeimogelijkheden, zodat ze precies weten waar ze naartoe kunnen werken”, adviseert Steur.

Bron: Robert Walters