Door

Coronacrisis leidt tot minder aandacht voor werven nieuwe medewerkers

Vier tiende van de organisaties (38%) heeft vanaf het begin van de coronacrisis het werven van nieuwe medewerkers onderaan de prioriteitenlijst staan. Deze lage prioriteit blijkt ook uit het feit dat een derde (34%) van de organisaties hun sollicitatieprocedure heeft gedigitaliseerd vanwege de coronacrisis. Zo blijkt uit onderzoek van Nextmoves, implementatiepartner van SAP, onder ruim 300 HR-professionals.

werven coronacrisis

Onboarding tijdens coronacrisis

Het solliciteren is nog niet grotendeels gedigitaliseerd de afgelopen periode, maar dat geldt wel voor het onboardingsproces. Dat is het proces van het inwerken van nieuwe medewerkers. Volgens de helft van de HR-professionals heeft de coronacrisis geleid tot meer focus op digitale onboarding. Deze ontwikkeling betreft vooral organisaties met meer dan 250 medewerkers. Het percentage onboarding is bij hen 58 procent. Dit geldt voor een duidelijk kleiner deel van de organisaties met minder dan 250 medewerkers (44%). Als het om de digitalisering van de HR-afdeling in het algemeen gaat, meent een derde (34%) dat de coronacrisis heeft gezorgd voor een snellere HR-automatisering.

Talentmanagement

Jeroen de Bruijn, salesmanager bij Nextmoves stelt dat de coronacrisis heeft geleid tot een stroomversnelling van HR-automatisering, ondanks dat het voor mensen en organisaties een hele zware tijd is. Het automatiseren van HR-processen maakt het volgens hem mogelijk om HR-professionals los te maken van administratieve processen. “Het digitaliseren van gegevens maakt het automatiseren van deze processen mogelijk. Als we kijken naar de toekomst van functie als HR-professional zien we dat de administratieve rol naar de achtergrond zal verdwijnen. Dit gaat ervoor zorgen dat de HR-professionals zich volledig kunnen focussen op hun expertise: het managen van talent en ontwikkeling en op een meer strategische wijze met HR aan de slag gaan, waarbij HR steeds meer een belangrijke business partner voor de organisatie is.”

Bron: Nextmoves