Doorlooptijd hypotheekaanvraag is door coronacrisis bijna verviervoudigd
De tijd die hypotheekverstrekkers nodig hebben om hypotheekaanvragen af te handelen, stijgt volgens vergelijkingssite Independer snel. Sinds het begin van de coronacrisis verviervoudigde de gemiddelde doorlooptijd van een hypotheekaanvraag bijna. Die doorlooptijd was voor de coronacrisis gemiddeld nog twee werkdagen. Nu ligt deze op maar liefst zeven werkdagen, met uitschieters naar dertien of zelfs veertien.
Aanvragers worden volgens Independer vaak verrast door de vertraging, die hen veel onrust oplevert. Zo hebben zij vaak zorgen over het halen van deadlines voor de ontbindende voorwaarden. Independer benadrukt dat het momenteel belangrijker is dan ooit, dat hypotheekaanvragers op tijd beginnen met het correct en volledig opbouwen van hun dossiers.
Hypotheekverstrekkers
Twee belangrijke factoren veroorzaken de toename van de doorlooptijd van de hypotheekaanvraag. “Hypotheekverstrekkers hebben in korte tijd veel meer werk gekregen omdat het aantal hypotheekaanvragen de laatste maanden explosief is gestegen”, zegt Marga Lankreijer-Kos van Independer. “Daarnaast zijn deze geldverstrekkers door de coronacrisis strenger geworden bij het controleren van de aanvragen. Steeds vaker stellen zij ‘follow-upvragen’. Het gaat uiteindelijk om flinke sommen geld die de consument leent. Daarom is het logisch dat geldverstrekkers aanvragen tot in detail controleren. Hiermee willen ze voorkomen dat de klant zijn financiële verplichtingen niet kan dragen. Het gevolg hiervan is dat meer tijd nodig is voor het beoordelen van zowel de hypotheek-aanvraag als de aanvraag voor een rente-aanbod.”
Tijdig de juiste documenten
“Aan de toenemende drukte bij de hypotheekverstrekker kun je als aanvrager natuurlijk niets veranderen, maar je hebt wel invloed op het efficiënt verlopen van het proces”, beklemtoont Lankreijer-Kos. “Zo is het essentieel om te zorgen dat de documenten die je aanlevert helemaal op orde zijn. Uiteraard is de adviseur tijdens de hypotheekaanvraag verantwoordelijk voor het volledig maken van het dossier. Maar tegelijk kun je er als aanvrager bovenop zitten als het gaat om correctheid en volledigheid van de informatie die je aanlevert. Denk bijvoorbeeld aan informatie over rood staan, het hebben van een lease-auto, de creditcard of een studieschuld. Verzamel alles en begin daar zo vroeg mogelijk mee want al deze zaken hebben invloed op je hypotheeklening.”
Ontbindende voorwaarden
Hypotheekverstrekkers wijzen verkeerd- of onvolledig ingevulde hypotheekdocumenten af of stellen hier extra vragen over. Als dit gebeurt dan moet de aanvrager ze opnieuw indienen, wat voor vertraging van het aanvraagproces zorgt. Lankreijer-Kos: “Dat is jammer, juist omdat wij zien dat die vertragingen bij onze aanvragers veel stress opleveren. Mensen maken zich terecht zorgen over of ze hun deadlines wel halen. Je moet er niet aan denken dat je bijvoorbeeld de deadline van je ontbindende factoren mist.”
Stijgende hypotheekrente
Sinds verschillende geldverstrekkers de hypotheekrente lieten stijgen, gaat het aantal nieuwe hypotheekaanvragen snel omhoog. Daarmee krijgen de hypotheekverstrekkers het drukker. “Hypotheekverstrekkers hebben met verschillende uitdagingen te maken, die het aanvraagproces kunnen vertragen. Je ziet dat ze er rekening mee houden dat een groeiende groep mensen straks de hypotheek niet meer kan opbrengen vanwege de coronacrisis. Hierdoor lopen de geldverstrekkers meer risico en zijn ze strenger bij beoordelen van de aanvraag. Dit is begrijpelijk, maar werkt wel vertragend”, licht Lankreijer-Kos toe. Op de site van Independer staat dit overzicht van de wachttijden bij hypotheekverstrekkers.
Bron: Independer